Dry needling

Dry needling is een techniek die binnen de fysiotherapie en osteopathie wordt toegepast op onder andere triggerpoints (spierknopen). Er worden dunne naaldjes gebruikt zoals bij acupunctuur. Er zijn grote verschillen met acupunctuur: bij acupunctuur worden meerdere naalden tegelijkertijd ingezet in zogenaamde energiebanen, terwijl bij Dry Needling telkens maar 1 naald gebruikt wordt voor een functioneel spierprobleem. Er wordt gezocht naar de meest pijnlijke en verharde plek in een spier (triggerpoint), de spier/peesovergang, een litteken of oppervlakkig in een huidgebied.

Wat voelt u ervan?
U voelt een kort prikje van de naald waarna u mogelijk een zwaar gevoel krijgt in de spier, met soms een korte aanspanning gevolgd door ontspanning van de spier (twitch). Meestal herkent u dit gevoel als uw pijnklacht, de pijn kan tijdens de behandeling zelfs naar andere plekken uitstralen. De volgende dag kan deze bewuste spier nog wat stijf of moe aanvoelen. Soms wordt besloten in een ander gebied te prikken dan waar u de pijn ervaart. Dit heet dan ‘referred’ behandelen. Ook verkleefde littekens en spier/peesovergangen kunnen zeer goed behandeld worden met deze techniek.

Behandelfrequentie
Het beste resultaat valt na 2 à 3 behandelingen te verwachten. Een behandeling duurt zo’n 10 à 15 minuten, met ervoor en erna oefeningen en/of testjes van de pijnlijke spieren. Het kan ingezet worden naast de gebruikelijke vorm van fysiotherapie die u al krijgt.

De kosten vallen onder een gewone behandeling fysiotherapie.

Meer informatie kunt u vinden op de site van de Nederlandse Vereniging voor Dry Needling of op de internationale site van Optimal Dry Needling Solutions.

Triggerpoints kunnen vaak ook door middel van manuele druk behandeld worden, dus zonder gebruik van naalden.